Kort om Stress

En af de største problemer jeg mødes med igennem mit arbejder er stress problematikker.

Vi lever i et tid hvor vi er presset i hverdagen, både professionelt og på hjemmefronten.

Men hvem bliver ramt af stress?

Dem der er mest udsat for stress symptomer er mennesker der er:

  • Pligtopfyldende og påtager sig meget ansvar – det er godt at være pligtopfyldende, men hvis det tager overhånd ender det med at nedbryde
  • Omsorgsfulde og har stor empati for andre – det er godt at have empati og vise omsorg, men husk også at vise omsorg for dig selv
  • Perfektionister og personer som stiller store krav til sig selv – det er godt at stille store krav til sig selv, at have ambitioner og nå sine mål; men hvis kraverne bliver for store, eller for mange – ender man med at blive sin egen værste fjende; derfor er det nødvendigt og menneskeligt 🙂 at lære at skrue ned, at fejle, at aflyse, at sige ’nej’.

Når man har stress symptomer (manglende overskud, træthed, manglede livsglæde, fornemmelsen at alt er en kamp) er det meget vigtigt at

  • du lære at sige fra og aflyse
  • du sætte dit ambitionsniveau ned
  • du lytte til din krop og holde pauser
  • du lære at være dig selv

Hvis man ikke er sig selv, skaber man en indre konflikt, som ikke kan løses; denne konflikt skal hele tiden holdes nede, og det koster meget energi.

Derfor en det vigtigt at du beskæftiger dig med ting du kan lide, ting du trives med, fordi det giver energi og hjælper dig til at få det bedre. Det handler om at finde fristeder og skabe små succes oplevelser; Aktiviteter der giver kontakt med vores rødder, vores sanser, og naturen er de bedste; For eksempel: fugle, stue planter, havearbejde, vandring, tegning, malerier, golf, dans, musik.

Det er vigtigt at man fokuserer på positive ting – sjove film, humoristiske bøger, komedie serier; undgå ting som gør dig i dårligt humør.

Fysiske udfoldelser giver øget kontakt med kroppen, forankring af følelserne og øget selvværd, men mærk efter hvor meget træning du kan klare, så det ikke får en negativ effekt.

Musik kan være et godt værktøj til at slappe af.

Når man stresser op, bliver åndedrættet hurtigere og mere overfladisk, derfor, hvis du trækker du vejret roligt og dybt nogle gange, med fuld opmærksomhed på vejrtrækningen, så vil du straks mærke, at det har en afstressende effekt.

I mit arbejde med stress, hjælper jeg klienten med at får en god forståelse af årsagen til stress symptomer. Vi fokuserer på aktiviteter der giver energi. Anderkendelse og accept af følelser og en rigtig god forståelse af rammer og grænser arbejder vi også med.

Samtaleforløbet kan variere meget afhængig af forskellige faktorer. Hvis du overvejer at starte et forløb pga. stress symptomer, kan det tage ca. 4-5 samtaler at få en god forståelse af årsagerne til og redskaber mod stress symptomer og ca 2-4 samtaler til at implementere redskaberne.  I den sidste del af terapien fokuserer vi på at forstærke selvværd og selvtillid (som også bliver ramt af stress).

Inspiration: Lars Bugge – Sådan overvinde du akutte stresstilstande